Om goed te kunnen reageren op situaties waarin een kind wordt gepest of juist pest, werken wij op Het Startblok met de methode Kanjertraining. Op deze pagina leggen wij in het kort uit wat deze methode inhoudt en hoe wij dat inzetten op onze school.
Wanneer is er sprake van plagen of pesten?
Het is belangrijk om het verschil duidelijk te hebben, ook voor de kinderen zelf. Plagen gebeurt meestal zonder verkeerde intentie. Pesten heeft vaak een andere inslag, helaas met de benodigde negatieve gevolgen.
We kunnen spreken over pesten wanneer een kind herhaaldelijk last heeft van negatieve acties van een ander (fysiek, verbaal of psychologisch, direct of via internet) die bewust op hem of haar zijn gericht, waarbij de macht ongelijk verdeeld is.
Wanneer de gevolgen voor de gepeste duidelijk worden gemaakt aan de pester, zijn verreweg de meeste kinderen bereid hiermee te stoppen, zeker wanneer er een veilige sfeer van vertrouwen en respect is. Om pesten goed aan te kunnen pakken, moet er worden samengewerkt tussen leerkracht en ouders. Voor kinderen is het van belang om aan te geven dat ze gepest worden of merken dat er in hun omgeving wordt gepest.
Kanjerafspraken
De school streeft een positieve, opbouwende sfeer na en doet dat binnen de kaders van de wet enerzijds en anderzijds binnen het kader van de Kanjerafspraken.
- We vertrouwen elkaar
- We helpen elkaar
- We werken samen
- We hebben plezier
- We doen mee
Bij de Kanjertraining horen ook petten die staan voor het gedrag dat de kinderen vertonen. Het is de bedoeling dat kinderen zich bewust worden van hun eigen gedrag en dat ze altijd voor hun houding/gedrag kunnen kiezen.
- Witte pet/Tijger
De tijger is de kanjer. Hij/zij is tevreden met zichzelf, komt voor zichzelf op en voor anderen. Hij/zij weet ook wanneer het tijd is om weg te lopen.
- Rode pet/Aap
Neemt niemand serieus, ook zichzelf niet. Hij/zij lacht overal om. Hij/zij vertoont gedrag van een meeloper en hij/zij versterkt hierdoor het gedrag van degene die pest.
- Gele pet/Konijn
Heeft een negatief zelfbeeld en komt niet voor zichzelf op of voor anderen. Loopt liever snel (bang) weg.
- Zwarte pet/Pestvogel
Hij/zij vindt zichzelf geweldig en anderen helemaal niks. Hij/zij laat dat aan andere kinderen voelen. Alle anderen deugen niet en hij/zij bepaalt zelf wel wat hij/zij doet. Hij/zij pest andere kinderen.
Middels spel en uitgewerkte lessen leren we met ons eigen gedrag en van die ander om te gaan.
Via de Kanjertraining willen wij bereiken dat alle kinderen zich gaan gedragen als een Witte pet. Elk met hun eigen karakter. De school zet middels de Kanjerlessen in op het versterken van het onderling vertrouwen en het besef dat het goed is elkaar te helpen. Binnen dat kader speelt niemand de baas, hebben wij plezier met elkaar en ben je of blijf je niet zielig. Duidelijk wordt gesteld dat de kinderen ten opzichte van elkaar niet de baas zijn. De leerkracht daarentegen heeft op onze school de leiding, net als de ouders/verzorgers in de thuissituatie.
Als een conflict zich tussen kinderen afspeelt, dan zal de school kiezen voor een oplossingsgerichte aanpak. Dat wil zeggen: de school zoekt een oplossing die alle partijen (zo veel mogelijk) recht doet en borgt actief de gemaakte afspraken.
Hierbij kiest de school er niet voor om kinderen te beoordelen als ‘kwaad’ of ‘goed’. Ieder mens maakt weleens fouten. De weg van de mens, en die van kinderen in het bijzonder, gaat met vallen en opstaan. Kinderen hebben het recht daarin te worden begeleid en te worden opgevoed. Leerkrachten en ouders/verzorgers delen (in onze optiek) die opvoedingsplicht.
Veel mag zolang je rekening houdt met elkaar. Je hoeft je niet onveilig te voelen door het gedrag van de ander en die ander hoeft zich niet onveilig te voelen door jouw gedrag. Kortom: wij zijn en blijven met elkaar in verbinding.
Wat mag u verwachten van de leerkrachten op school?
- Voorbeeldgedrag
- De leerkrachten van de school zullen respectvol omgaan met uw kind en met u als ouder/verzorger
- Wanneer zich een probleem voordoet, zal de leerkracht proactief en oplossingsgericht te werk gaan
Wat wordt van u als ouder verwacht?
- Wij verwachten dat u andere ouders en kinderen respectvol benaderd
- U spreekt in positieve zin over andermans opvoeding en andermans kind
- Als u zich zorgen maakt om het welzijn van uw kind, of het welzijn van andermans kind, dan overlegt u met de school
Tot slot…
De school heeft als uitgangspunt dat kinderen met elkaar willen samenzijn. Maar het kan misgaan. Dat is niet erg, zo lang dit geen structurele vormen aanneemt.
Meer informatie over de Kanjertraining vindt u hier: https://kanjertraining.nl/algemene-informatie